ANALYSE – Wat er al maanden aan zat te komen, werd maandag realiteit. Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, deed een nieuw bod op collega Ziggo.

Beide kabelbedrijven willen graag samen verder, maar er zijn nog enkele obstakels weg te werken voordat een samengaan een feit is. Zo moeten de aandeelhouders van Ziggo nog hun goedkeuring geven, en er kan een tegenbod komen van een andere partij.

De grootste hordes zijn echter de concurrentiewaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Europese Commissie. Zij kunnen de overname blokkeren als ze concluderen dat er een te machtige speler ontstaat. Ziggo en UPC hebben gezamenlijk 90 procent van de kabelmarkt in handen. Aan de andere kant, op de bredere internetmarkt is er wel concurrentie van onder meer glasvezel en het kopernetwerk.

Kostenbeparingen tot 160 miljoen euro

Beide kabelaars willen fuseren om kosten te besparen. Dat kan onder meer door de marketingafdelingen samen te voegen. Zo hoeft er in de toekomst slechts reclame te worden gemaakt voor Ziggo, want de naam UPC gaat verdwijnen als de overname doorgaat.

Liberty Global denkt dat het in 2018 tot 160 miljoen euro goedkoper uit is door een fusie, mede doordat er bannen kunnen worden geschrapt. De omzet van de twee bedraagt nu zo’n 2,5 miljard euro.

De fusie moet UPC en Ziggo tevens de benodigde schaalgrootte geven om met grote aanbieders van hardware te kunnen onderhandelen, aldus Groenewegen. "Dit is absoluut noodzakelijk om toegang te houden tot de Cisco's en de Samsungs van deze wereld, en de prijzen aantrekkelijk te houden."

Concurreren met KPN

Die schaalvoordelen gelden ook voor de mediamarkt in Nederland. Ziggo en UPC zijn beide actief in verschillende regio's en concurreren dus niet met elkaar. Op het eerste gezicht verandert er na een fusie niet zoveel: de consument kan nog steeds 'kiezen' uit slechts één kabelbedrijf.

Dat kabelbedrijf opereert dan echter op landelijke schaal en niet meer vanuit de regio. Samen kunnen Ziggo en UPC een vuist maken tegen KPN, dat de afgelopen jaren veel klanten van de kabelaars heeft afgesnoept.

Mobiele ambities van Ziggo

Zoals KPN zich op de markt voor televisie en breedband internet wurmde, probeert Ziggo nu een voet tussen de deur te krijgen op de markt voor mobiele telefonie. Zo wil het klanten sterker aan zich binden.

Sinds september 2013 biedt Ziggo mobiele abonnementen aan voor bestaande klanten. Het goedkoopste abonnement voor consumenten biedt voor 15 euro per maand 300 belminuten en 1000 MB aan data. Daarmee zit het scherp in de markt.

Met 33 duizend abonnees is Ziggo nog een kleine aanbieder, maar samen met UPC heeft het concern meer klanten, een betere onderhandelingspositie en kan het goedkoper minuten inkopen bij Vodafone of een ander bedrijf met een mobiel netwerk. Dat vertaalt zich weer naar een lagere abonnementsprijs, waardoor het aantrekkelijker wordt om via Ziggo mobiel te bellen.

De grote troef: wifi-hotspots

UPC en Ziggo trokken soms al gezamenlijk op. Sinds 2010 heeft de kabelcombinatie een licentie voor het 2,6 GHz-netwerk, waarop het voor zakelijke klanten 4G aanbiedt, de nieuwste generatie mobiel internet. In combinatie met de normale mobiele abonnementen via het Vodafone-netwerk, is Ziggo op mobiel vlak dus ruimschoots aanwezig, al is de gebruikte 4G-frequentie ongeschikt om een landelijk dekkend netwerk mee op te zetten.

Daarvoor heeft Ziggo een andere troef: de wifi-hotspots. Daarbij wordt het signaal van een modem van een Ziggo-klant gedeeltelijk opengezet voor andere klanten van de kabelaar. Zelf kun je dan als klant op veel andere plekken in Nederland gebruik maken van het wifi-signaal van andere Ziggo-klanten en zo gratis mobiel internetten.

Samen met UPC kan Ziggo een netwerk van wifi-hotspots opzetten dat bijna landelijke dekking heeft. KPN heeft natuurlijk ook modems in miljoenen huishoudens staan en kan hetzelfde trucje uithalen. Dat is het dan ook van plan. In april begint KPN met de uitrol van zijn Fon-netwerk van wifi-hotspots.

Niet drie-in-één, maar vier-in-één

KPN en Ziggo hebben hun wortels in verschillende markten, maar bewegen zich in dezelfde richting. Als de overname van Liberty Global doorgang vindt, ontstaan er in KPN en Ziggo twee sterke, landelijke spelers die zowel televisie, internet, vaste en mobiele telefonie aanbieden.

Dat is slecht nieuws voor de ééndimensionale telecommers Vodafone en T-Mobile. Zij leunen in Nederland sterk op de inkomsten uit enkel en alleen hun mobiele netwerken. En die dalen juist, omdat we minder bellen en sms'en.

Vodafone ziet zijn eigen zwakte en beweegt zich meer en meer op de Europese kabelmarkt. De overname van Kabel Deutschland vorig jaar is daarvan het bewijs. In Nederland biedt Vodafone televisie, internet en telefonie aan via de glasvezelnetwerken van KPN en Reggefiber. Het marktaandeel van Vodafone op de tv-markt is echter klein, omdat glasvezel lang niet overal is aangelegd. Aan de vaste ambities van T-Mobile zijn overigens een einde gekomen met de verkoop van dochter Online eind vorig jaar.

Het zou overigens ook nog zo kunnen zijn dat de ACM of Brussel bedrijven als Vodafone en T-Mobile nog te hulp schiet door van UPC en Ziggo te eisen hun kabels open te stellen voor derden, net zoals KPN dat moet doen. Op die manier zou het voor bedrijven als Vodafone makkelijker worden om net als Ziggo-UPC en KPN het volledige pakket aan diensten aan te bieden.